Ciekawe

Charakterystyka stojaków rowerowych

Stojak rowerowy służy do przypinania roweru oraz odpowiedniego zabezpieczenia go przed ewentualną kradzieżą. Stosuje się go głównie w miejscach, w których koniecznym jest zostawienie roweru, czyli na przykład przed szkołą, sklepem, urzędem, placówką urzędową i tym podobne. Takie stojaki są również używane na parkingach typu B+R (Bike+Ride), gdzie rowerzysta może bezpiecznie pozostawić swój jednoślad i w dalszą podróż udać się tramwajem bądź też autobusem.

RODZAJE STOJAKÓW


Stojak rowerowy do niedawna powszechnie przezywano „wyrwikółkiem”. Jednak w dzisiejszych czasach najpopularniejszym stojakiem rowerowym jest jedna rura, która jest wygięta w kształt odwróconej litery U. Taki kształt z jednej strony jest niezwykle prosty w produkcji, a także montażu, ale z drugiej pozwala na przymocowanie zarówno ramy roweru jak i kół do stojaka, co sprawia, że jednoślad jest jeszcze lepiej zabezpieczony, a właściciel może być spokojny, że kiedy wróci – rower będzie na miejscu. Rowery o typowym kształcie ramy można przypiąć nawet jednym zapięciem typu „szekla” obejmując tylne koło i ramę. Do jednego stojaka w typie „U” można przypiąć dwa rowery.

Stojak rowerowy może wystąpić oczywiście także w innych kształtach, na przykład półkolistych, czy rombowych. Może to być wymagane przy stosowaniu ich w zabudowie zabytkowej. Istotną kwestią jest, aby umożliwiały one przypięcie ramy oraz przynajmniej jednego koła.

WYMAGANIA TECHNICZNE DLA STOJAKÓW ROWEROWYCH


Podczas wyboru odpowiedniego stojaka, należy zwrócić uwagę na kilka spraw. Przede wszystkim stojak powinien być wykonany ze stali, z rury o średnicy od 5 do 10 centymetrów. Standardowa długość wynosi około od 700 do 1000 minimetrów, a wysokość może sięgać 750-850 minimetrów (dla stojaków da rowery dziecięce trochę niższe). Podczas tworzenia parkingów na wiele rowerów, trzeba pamiętać również o zachowaniu odpowiedniej odległości pomiędzy stojakami.

WYRWIKÓŁKO, KOŁOŁAMACZ


Takich określeń rowerzyści używają dla bardzo nielubianego i nieakceptowanego przez nich typu stojaka, którego konstrukcja zmusza do przypinania jedynie przedniego koła roweru. Są to niestety najbardziej popularne formy stojaków. Wyrwikółka są bardzo niebezpiecznie ze względu na zgubne poczucie bezpieczeństwa, jakie daje właścicielowi pojazdu. Złodziej w niezwykle prosty oraz szybki sposób może zdemontować koło z roweru i zabrać resztę sprzętu.

Dodatkowo stojaki w tym typie stanowią ryzyko dla rowerów, które posiadają przedni hamulec tarczowy. Po włożeniu koła do stojaka tarcza hamulca może oprzeć się o niego i w rezultacie ulec zniszczeniu.

Artykuł przygotowany w oparci o materiały dostarczone przez firme Calus-P

Share: