Technologia

Jakie zadania spełnia ankieta marketingowa?

Marketing i badania marketingowe to pojęcia bardzo szerokie, ale jeśli prowadzimy firmę, będziemy musieli zaznajomić się z nimi i poznać choć podstawowe zasady działań marketingowych. Jednym z ważniejszych narzędzi badań marketingowych jest ankieta marketingowa.

Definicja

Ankieta marketingowa to najpowszechniejsza i najczęściej stosowana metoda zdobywania i gromadzenia informacji w toku badań marketingowych.
Mówiąc prostym językiem – za pomocą ankiety zdobywamy cenne z naszego, jako przedsiębiorcy, punktu widzenia informacje. Ankieta taka pozwoli nam dowiedzieć się czy nasz produkt cieszy się zainteresowaniem wśród klientów, jak klienci postrzegają naszą markę. Z odpowiednio skonstruowanych pytań dowiemy się także, co klienci ewentualnie zmieniliby w naszym produkcie.
Ankiety marketingowe są więc prawdziwą kopalnią wiedzy, którą można i należy odpowiednio wykorzystać.

Jak stworzyć ankietę?

Możemy oczywiście pokusić się o samodzielne stworzenie ankiety marketingowej. Jest to dość żmudna praca i obejmuje następujące etapy:
– stworzenie listy pytań dotyczących produktu. Przykładowe pytania możemy znaleźć w internecie, ale równie dobrze możemy je po prostu wymyślić. Najlepsze będą pytania zamknięte, czyli takie, na które odpowiedź będzie brzmiała „tak” lub „nie”. Na ankietę wymagającą większego zaangażowania klienci raczej patrzą nieprzychylnym okiem, nie chcąc tracić zbyt wiele czasu;
– kiedy mamy już listę pytań, warto znaleźć przestrzeń, w której możemy ją zamieścić. Może to być nasza strona internetowa, może być profil na portalu społecznościowym. Możemy ankietę proponować klientom „w realu”. Jeśli nasza firma specjalizuje się w produkcji ołówków – możemy wysłać ankieterów do kilku pobliskich szkół. Tak naprawdę tylko od naszej pomysłowości zależy czy nasza ankieta marketingowa trafi do klientów;
– wypełnione ankiety należy zebrać, a dane wprowadzić do odpowiednio skonstruowanej bazy danych. To pozwoli je skatalogować, podliczyć ilość wypełnionych ankiet i uzyskanych odpowiedzi. Jeśli mamy wypełnionych kilka tysięcy ankiet, jest wręcz niemożliwym wyciągnięcie z nich wniosków bez wprowadzenia ich do bazy danych;
– podjęcie odpowiednich kroków i działań marketingowych, w zależności od wyników ankiety.

Ankieterzy i ankietowani

Musimy zatrudnić ankieterów, przy kilku tysiącach ankiet do wypełnienia nie ma innej możliwości. Najlepiej ich znaleźć wśród studentów pobliskiej uczelni lub zamieścić w internecie ogłoszenie.
Co do ankietowanych to jest to grupa osób, które poprosimy o opinie na temat naszego produktu. Aby wyniki były wiarygodne, ankietowani muszą być osobami wybranymi losowo i stanowić grupę odpowiednio liczną.
Warto też wybierać osoby, które danego produktu rzeczywiście mogłyby używać. Starszy pan może wypełnić ankietę dotyczącą pieluszek jednorazowych, ale jej wyniki nie będą miarodajne.

Dobrze zaprojektowane i przemyślane ankiety marketingowe to doskonałe narzędzie marketingowe, które pozwoli nam odpowiedzieć na wiele wątpliwości i wprowadzić konieczne poprawki do naszego produktu.

Share: