Ciekawe

Obowiązki Polaka pracującego za granicą

Przygotowując się do wyjazdu do pracy za granicą musimy być świadomi, jakimi obowiązkami będziemy obarczeni – najczęściej wynikają one z prawa pracy danego kraju lub też z indywidualnych ustaleń pomiędzy pracownikiem a pracodawcą. O jakich zagadnieniach musimy pamiętać przed wyjazdem z kraju, a o jakich już podczas pobytu za granicą?

Mieszkanie, adres korespondencyjny, ubezpieczenie

Zanim rozpoczniemy nową pracę za granicą konieczne jest znalezienie dla siebie mieszkania, najlepiej w niedalekiej odległości od naszego przyszłego miejsca pracy. Dojazdy możemy zorganizować samodzielnie, samochodem lub też komunikacją miejską danego miejsca. Miejsce zamieszkania i adres są niezbędne do stworzenia konta bankowego oraz późniejszego rozliczania się z zagranicznym urzędem podatkowym. Przed rozpoczęciem pracy upewnijmy się również, że jesteśmy ubezpieczeni. Najczęściej ubezpiecza pracodawca, jednak przez pierwsze miesiące warto dodatkowo wykupić ubezpieczenie prywatne. Dzięki temu w sytuacji kryzysowej czy nagłym pogorszeniu zdrowia możemy bez problemu skorzystać z pomocy lekarskiej.

Sprawy urzędowe – podatki!

Chcąc pracować legalnie w krajach UE koniecznie musimy zorientować się, jak wygląda prawo podatkowe w danym miejscu. Oczywiście płacenie podatków to obowiązek nie tylko przyjezdnych pracowników, ale wszystkich autochtonów. Warto pamiętać, że możemy ubierać się o zwrot podatku z Niemiec czy z innego kraju europejskiego. Jeśli nie orientujemy się, jak prawidłowo rozliczyć się z zagranicznym fiskusem warto skorzystać z pomocy biura podatkowego specjalizującego się w zagranicznych systemach podatkowych. Wiele osób nie zdaje sobie również sprawy z tego, że jako pracownicy posiadający dzieci przysługuje im również zwrot tzw. Kindergeld. Jest to odpowiednik polskiego zasiłku rodzinnego na dziecko. O zwrot tego świadczenia możemy ubiegać się nawet na 4 lata wstecz, o ile posiadamy odpowiednie dokumenty.

Share: