Technologia

Tajemniczy klient, a badania jakości

Gdy prowadzimy swój biznes i otwieramy kolejne punkty sprzedaży, bądź usługowe chcemy wiedzieć, czy pracownicy spełniają wszystkie nasze dyspozycje. W końcu nasze punkty mają w określony sposób wyglądać, promocje powinny być wdrażane na bieżąco, a pracownicy świadomi produktów. Czy faktycznie tak jest? Badania tajemniczy klient pozwalają rozwiać pewne wątpliwości.

Po co nam tajemniczy klient?

Tajemniczy klient, jak sama nazwa wskazuje, jest potencjalnym klientem, ale takim, który ma odpowiednie wytyczne i bardzo czujne oko. Po wizycie w naszym sklepie, salonie, czy restauracji tajemniczy klient dokładnie oceni jakość usług, porządek w miejscu pracy, jak i wiele innych czynników.

Co może sprawdzić tajemniczy klient?

Z pewnością największą uwagę tajemniczy klient przywiązuje jakości obsługi. Czy sprzedawca był miły, czy powiedział, dzień dobry, czy pożegnał klienta słowami do widzenia. Okazuje się, że ta podstawa bardzo często jest zapomniana. Idźmy dalej, pracownik ma obowiązek poinformować klienta o cenie jeszcze przed zatwierdzeniem paragonu- wtedy jest idealny czas na zaproponowanie produktu promocyjnego, bądź nowości.

Tajemniczy klient rozgląda się także po miejscu pracy- interesuje go to, czy wszystkie promocje są wdrożone, czy miejsce pracy jest czyste, a towar, czy ekspozycja ułożone zgodnie z wytycznymi.

Po wizycie na miejscu badania tajemniczy klient wpisuje swoje wnioski do specjalnie przygotowanej karty. Wszystkie kryteria ocenia w punktach: zachowanie, sposób obsługi, firmowe ubranie pracownika, wdrożenie promocji, czystość w punkcie i itp.

Badania tajemniczy klient to dobry sposób na sprawdzenia jak są wdrażane wszystkie nasze instrukcje w firmie. Nie da się ukryć także, że z badań tajemniczego klienta możemy zrobić pozytywny system motywacyjny dla naszych pracowników. W końcu ten punkt, który najlepiej wypadł w badaniu powinien być nagrodzony, nieprawdaż? Premia, czy jednorazowa nagroda finansowa- to wszystko sprawi, że na przyszłości i inne punkty będą się bardziej starać.

Warto dbać o kontrole w naszym biznesie, szczególnie te, które nie są zapowiedziane. Badają one poziom wdrożenia niektórych akcji w życie oraz poziom przeszkolenia pracowników. Dzięki badaniom tajemniczy klient możemy sobie uświadomić, czy nasze szkolenia i wydawane dyspozycje są efektywne. Może się okazać, że obecna komunikacja między nami a pracownikami nie była do końca właściwa. Jeśli tak łatwo będzie nam to zmienić i szybko sprawdzić, czy nowe rozwiązania przynoszą odpowiednie efekty. W końcu ten, kto nie próbuje, nic nie zyskuje.

Tajemniczy klient to osoba, która obiektywnie i z zewnątrz spojrzy na naszą firmę. Nie da się ukryć, że większość firm przydałoby się takie spojrzenie. W końcu często sami nie zauważamy swoich błędów. Dzięki takiemu sprawdzeniu łatwiej będzie nam sobie uświadomić swoje potknięcia- czy to przy szkoleniu, czy przy wyborze pracowników, i potem ten stan rzeczy naprawić. Od teraz to naprawdę bardzo proste- zresztą sami się przekonajcie. Do dzieła!

Share: