Klasyfikacja opon przemysłowych

Przemysł to szeroki segment rynku oponiarskiego. Opony do maszyn przemysłowych stanowią dużą kategorie, w której wyróżnić można opony przeznaczone do specjalistycznych zadań. Opona przemysłowa różni się od innych typów opon nie tylko budową, ale również składem mieszanki gumy, z której jest wykonana. Bieżniki przemysłowe, również są nieco inne niż na przykład, te które posiadają opony rolnicze.
Opony do maszyn przemysłowych dobiera się ze względu na typ pojazdu. Opony te charakteryzują się unikalną konstrukcją, a także niespotykanym zakresem rozmiarów. Opony diagonalne i radialne do przemysłu są wykorzystywane w pojazdach takich jak:
- Wózki widłowe
- Pojazdy lotniskowe
- Spychacze
- Buldożery
- Ładowarki
- Równiarki
Ogumienie klasy przemysłowej sklasyfikować można względem czterech głównych kategorii, z której każda posiada własne parametry.
Opony pneumatyczne i superelastyczne
Pierwsze dwie kategorie opon, które są używane w przemyśle to opony pneumatyczne i superelastyczne. Oba rodzaje znajdują swoje zastosowanie w zależności od przeznaczonego im przemysłu. Każda opona sprawdza się inaczej w zależności od podłoża po jakim się porusza, a także prędkości tego ruchu. Opony pneumatyczne najczęściej są używane w przypadku pojazdów rozwijających dużą prędkość. Natomiast opony superealstyczne świetnie się sprawdzą jeśli prędkość jest niższa, ich istotna przewaga jest zauważalna w trudnym otoczniu pracy na przykład w kopalniach.
Opony pneumatyczne
Opona diagonalna pneumatyczna to opona o dużej żywotności, która służy do poruszania się z dużą prędkością. Co istotne w oponach tej klasy mimo wysokiej prędkości nadal zostaje zachowany komfort jazdy oraz ponadprzeciętnie dobra trakcja na mokrej nawierzchni. Cechują się również dobrym odprowadzaniem ładunków elektrostatycznych oraz niskimi oporami toczenia. Ogumienie pneumatyczne mają zastosowanie w stoczniach, portach morskich, lotniskach oraz centrach logistycznych. Znakomicie nadają się jako opony do:
- wózków widłowych,
- ciężarówek platformowych,
- ciągników przemysłowych,
- ciężkich pojazdów transportowych,
- pojazdów lotniskowych,
- pojazdów podnośnikowych z własnym napędem,
- przyczep do transportu wewnętrznego.
Opony superelastyczne
Ważną cechą w oponie superelastycznej jest jest wyjątkowo wysoka dopuszczalna nośność. Wysoki indeks nośności sprawia, że ta klasa opon z kolei świetnie odnajduje się w miejscach pracy gdzie czynniki zewnętrzne są mało sprzyjające. Z tego względu ta klasa opon często używana jest w pojazdach wolnobieżnych i wyciągowych. Zużycie paliwa w przypadku tych opon jest niskie, a ich inne charakterystyczne cechy to stabilność i odporność.
Co warto wiedzieć o oponach przemysłowych?
Wbrew obiegowym opiniom i mniemaniom wybór opon przemysłowych nie powinien być bagatelizowany. Zakup opon to inwestycja, która jak każda inna lokata kapitału może zapewnić zyski lub straty. Dlatego dokonywanie wyboru powinno być poprzedzone odpowiednimi przygotowaniami. W celu zapoznania z ofertą można odwiedzić stronę OponyprzezNet, na której podpowiadamy jaką oponę wybrać. Pomocny może okazać się także kontakt ze sprzedawcą, który kompleksowo określi jaka opona diagonalna jest najlepsza.
Chociaż koszt zakupu opony jest wysoki, należy go rozważyć, ponieważ finalnie to, jaka opona zostanie dobrana, będzie miało swoje konsekwencje w przyszłości. Odpowiednio dobrana opona zwiększa efektywność pracy, gwarantuje lepszy komfort i bezpieczeństwo pracownika, a także w ogólnym rozrachunku – generuje duże oszczędności.
Na rynku dostępna jest szeroka oferta opon do maszyn, a producenci na bieżąco pracują nad innowacyjnymi rozwiązaniami, aby swoje produkty wyróżnić. Jednak nawet najlepszej jakości maszyna z ogumieniem najlepszej marki, nie wpłynie znacząco na pracę sprzętu, jeśli nie spełni odpowiednich kryteriów.
Na co zatem należy zwrócić uwagę przy wyborze opony przemysłowej?
Dobierając opony diagonalne lub radialne do maszyn przemysłowych należy zwrócić uwagę na:
Rozmiar
- Szerokość opony
- Wysokość profilu
- Średnica w calach
Oznaczenie ładowności i prędkości
- Indeks nośności
- Indeks prędkości
Oznaczenie typu opony
- MTP
- EM
- Superelastyczne
- Diagonalne
- Radialne
- Pneumatyczne
Rozróżniamy 4 typy opon przemysłowych :
opony przemysłowe pneumatyczne
Stosowane są w ciągnikach przemysłowych, wózkach widłowych, pojazdach lotniskowych, przyczepach transportu wewnętrznego czy też ciężkich maszynach transportowych. Ich główna cecha to żywotność i wytrzymałość. Wyróżnia je również wysoki komfort jazdy, dobra przyczepność oraz dobre właściwości jezdne. Posiadają duży indeks prędkości.
Opony przemysłowe superelastyczne(lane/ pełne)
Występują w wózkach widłowych, ciężkich maszynach transportowych czy tez lotniskowych. Uściślając najlepiej sprawdzają się w powolnych maszynach, a także w przyczepach, które szczególnie narażone są na uszkodzenia. Wykonane są z mieszanek na bazie kauczuku. Dzięki temu są ponadprzeciętnie wytrzymałe, stabilne i elastyczne. Nadają się do maszyn używanych w najbardziej ekstremalnych warunkach. Posiadają duży indeks nośności.
Opony do robót ziemnych (Earthmover Tyre)
Stosowane są w koparkach i ładowarkach ze skrętem poślizgowym. Opony te stosowane są w maszynach, które poruszają się głównie po nierównych nawierzchniach. Ich główną cechą charakterystyczną jest wysoka odporność na uszkodzenia i czynniki zewnętrzne w trudnym terenie.
Opony wielkogabarytowe
Przeznaczone są do wszystkich pojazdów, które wykorzystywane są przed wszystkim na placach budowy czy kamieniołomach. Dostosowane do trudnych warunków i poruszania się po grząskich i nierównych powierzchniach. Tu również są dwa podtypy: diagonalne i radialne.